• Veronique Moons

De kracht van ons brein



De kracht van ons brein om af te breken en te bouwen


Je stapt uit bed, nog niet volledig wakker. Bij het verlaten van de kamer stoot je jouw kleine teen tegen de deur. Vloekend van de pijn start je de dag.


De kans is groot dat als je de dag op deze manier begint het een rotdag zal worden. Alles wat gebeurd lijkt tegen te zitten. De meesten kennen dit fenomeen ook wel als de wet van Murphy, die stelt dat alles wat fout kan gaan, fout zal gaan.


Dit fenomeen is echter niet alleen een natuurwet maar ook grotendeels het gevolg van ons brein. Je kunt het zien als een soort van status waarin ons brein zich bevind. Staat deze status op 'slechtgeluimd' of 'negatief' dan gaan we alles als het ware door een negatief getinte bril bekijken, waardoor we aangetrokken lijken door al het negatieve en ongeluk.


Het omgekeerde is ook waar. Stel dat je wakker wordt uit een aangename droom. Je voelt je wakker en gelukkig. Enthousiast verlaat je de kamer en begin je de dag.


Als je dag op deze manier begint, is de kans groot dat je positiever naar de dingen kijkt. Een ongelukje is dan zo erg niet. Er moet al veel gebeuren die dag om je geluk en enthousiasme neer te halen. Op dit moment staat ons brein op de status 'goedgeluimd' of 'positief', met als gevolg dat we door de roze bril naar de dag kijken.



De kracht in ons om ons brein te sturen


Het zou nu toch echt stom zijn dat we afhankelijk zijn van hoe we opstaan om te zien welke soort bril we opzetten om naar de dag te kijken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat eerder uit naar de positieve roze bril. Welke bril zet jij liever op?


We beschikken zelf over de kracht om ons brein aan te moedigen om een andere bril op te zetten en positiever of negatiever naar de zaken te kijken. Een van de best gekende en geoefende techniek om ons brein een negatieve bril op te laten zetten is piekeren. Deze hoef ik daarom niet meer aan je uit te leggen.


Een techniek om de positieve bril uit te kast te halen is visualisatie. Positieve visualisatie is een manier om ons in een aangenamere gemoedstoestand te brengen, het is als het ware de sfeerverlichting aan zetten om in de stemming te komen. Probeer deze stapjes eens:

  1. Zet of leg je in een aangename houding. Haal diep adem en probeer je ademhaling geleidelijk aan wat rustiger te krijgen door gefocust en rustig in en uit te ademen.

  2. Denk aan iets leuk, bijvoorbeeld een fijn vakantiemoment.

  3. Eens je een fijn moment hebt gevonden, probeer je de details zo goed mogelijk op te roepen. Breng je aandacht naar kleine details. Wat had je aan? hoe voelde de temperatuur? Hoe voelde jij je?

  4. Eens je het fijne moment goed voor de geest hebt kunnen halen, kan het positieve gevoel dat je op dat moment ervaarde overgezet worden naar je huidige toestand.

  5. Sluit de visualisatie af door nog eens goed in en uit te ademen.

  6. Als laatste geef ik je graag mee dat je zeker mag genieten van dit moment :)




#inspiratiemuur #psychologie #ontspannen

20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven